Kinderbingo

Maandag 21 oktober was het weer tijd voor onze kinderbingo. Om 14.00 uur zaten er 29 kinderen klaar om het spel te spelen. Met een aantal ouders als hulp gingen we van start. Maar goed dat we de geluidsinstallatie konden gebruiken, want dat was op sommige momenten wel nodig. Er werden 4 ronden gespeeld, en er waren leuke prijzen te winnen.

Tussen de rondes door was er natuurlijk een snoepje en drinken. Om 16.00 uur waren we klaar en werden de kinderen weer opgehaald, een zakje chips en een te gave bril mochten ze meenemen naar huis.. Het zakje chip kwam bij de meeste kinderen niet thuis aan, want er werd onderweg al flink van gesmikkeld.

De Rabobank Clubsupport

Als lid van jouw Rabobank kun je stemmen op Buurtvereniging Zuuk. Stemmen kan van 27 september tot 11 oktober. Op 14 oktober is dan de bekendmaking van het aantal stemmen die we gekregen hebben, en hoeveel geld het heeft opgebracht.

Mocht je nog geen bericht op je mail hebben ontvangen, dan zou de mail misschien in de spam terecht gekomen kunnen zijn. IEDER LID zou bericht gehad moeten hebben.
Dus wil je je stem niet verloren laten gaan, dan kun je jou geblokkeerde berichten even raadplegen.

Als lid van de Rabobank ontvang je een code daarmee kun je 5 stemmen uitbrengen, waarvan er maximaal twee op eenzelfde vereniging uitgebracht mogen worden. Elke stem is geld waard, dus hoe meer stemmen op de Buurtvereniging hoe hoger het bedrag. Dus stem tussen 27 september en 11 oktober op de Buurtvereniging.

Met Rabo ClubSupport investeren de coöperatieve Rabobank een deel van de winst in lokale clubs en verenigingen. Rabobank Noord Veluwe stelt dit jaar € 150.000,- beschikbaar.

Fietstocht KNNV en Open Atelier Dagen (OAD) weekend 4, 5 en 6 oktober

Open Atelier Dagen (OAD)

Vrijdag 4, 5 en 6 oktober worden de Open Atelier Dagen (OAD) georganiseerd van 12.00 tot 18.00. Er doen 43 mensen aan mee die hun atelier openstellen voor publiek, In Zuuk is de werkplaats ‘Tussen de schapen’ open van Hettie Rensink. Omdat de OAD 25 jaar bestaat, zijn er speciale activiteiten, zoals een mozaïekwerk 5x5 (is 25), een prijsvraag en een verloting. Iedereen is welkom.

Fiets mee met de KNNV

Daarnaast is de Zuukerschool vrijdag 4 en zaterdag 5 oktober uitvalsbasis voor activiteiten langs de heringerichte Grift door de vereniging van natuurliefhebbers KNNV Epe-Heerde. Zij inventariseren welke soorten planten, vogels, zoogdieren, insecten, paddenstoelen en andere flora en fauna in het stroomgebied aanwezig zijn. De natuur ontwikkelt zich in dit gebied volop. Door nu te inventariseren wat er allemaal groeit en bloeit, en dat over een x-aantal jaren nog eens te doen, kan worden vastgesteld hoe die ontwikkeling verloopt. Aan deze activiteiten kunnen belangstellenden gratis meedoen, ook aan een landschappenfietstocht in en om Zuuk.

Er wordt ook een landschappenfietstocht georganiseerd en ook de Zuukenaren worden uitgenodigd om mee te gaan, om meer te weten te komen over hun woonomgeving. De fietstocht begint zaterdag 5 oktober om 13.30 uur in de Zuukerschool tot ongeveer 15.15. Eerst wat theorie over hoe de diverse landschappen rondom Zuuk zijn ontstaan, daarna op de fiets door de omgeving met onderweg informatie over de karakteristieken van het landschap. De gidsen zijn Bauke Terpstra en Tjada Amsterdam.

Kijk voor het gehele programma van de 1000-soortendag op www.knnv.nl/files/users/Epe-Heerde/Programma%201000%20soortendag%20KNNV%20Epe.pdf

Motortocht, verslag van Alfons

Op zondag 15 september 2019 was het weer tijd voor de traditionele motortoertocht van Buurtvereniging Zuuk. De tocht werd zoals gebruikelijk voorgereden door de altijd enthousiaste Jacko Bonhof. Om 10:00 uur werd er verzameld in de Zuukerschool. We werden ontvangen door Bert Jonker, die de koffie al klaar had. Dit jaar hadden slechts 5 rijders de motor uit de stalling en het motorpak uit de kast gehaald. Dat was eigenlijk wel jammer want het was een prachtige dag. Het weer was prima en de rit was mooi.

Na de koffie vertrokken we rond 10:30 uur bij de Zuukerschool. Jacko had een route uitgezet die ons over de Veluwe, via o.a. Elburg en 't Harde, naar de Flevopolder bracht. Genietend van het mooie weer en de mooie uitzichten kwamen we via Kampen, Genemuiden, St. Jansklooster uit in het toeristische dorpje Blokzijl. We arriveerden rond de klok van 12 en na kort overleg werd besloten om bij café-restaurant Prins Mauritshuis de lunch te gebruiken. Er werd gekozen voor het 12-uurtje en voor de uitsmijter.

Met de buik vol werd de toertocht hervat. Het middagdeel bracht ons mooie wegen in Gelderland en Overijssel. Voor het bakje koffie streken we 's middags neer in Lierderholthuis. Met de veerboot kwamen we uiteindelijk weer in Gelderland en Zuuk terug. Jacko bedankt dat je deze mooie toertocht hebt uitgezet en voorgereden.

Alfons

De eerste bijeenkomst van de jeugdclub

Het was een geweldige middag, de woensdagmiddag georganiseerd op 11 september door de dames van de jeugdclub Natasja, Marloes en Monique. Met assistentie van vrijwilligers Agnes en Antoinette hadden de kinderen uit Zuuk en omstreken het erg naar hun zin. Het was naar weer, koud en regenachtig, dus de verwachting over de opkomst was niet hoog. Maar er waren maar liefst 26 kinderen aanwezig tijdens deze eerste bijeenkomst van de Jeugdclub! De jongeren hebben cupcakes versierd, hutten gebouwd, pionnen voetbal gedaan, er was schminken en ook gewoon lekker kletsen. Er is geïnventariseerd wat de kids willen doen komend jaar! Wat een creatieve plannen! De deelnemers en begeleiding hebben nu alweer zin in de volgende keer! Zie foto's Jeugdclub 13-9

Verslag jaarvergadering 4 september 2019

De opkomst van leden was hoger dan vorige jaren. Nadat de notulen en jaarverslagen akkoord bevonden werden is Jacko Bonhof afgetreden als bestuurslid en Arjan herkozen. Anja Veldwijk is gekozen als nieuw bestuurslid.

Vragen die aan de orde kwamen waren; Hoe gaat het nu verder met de huur? Wat zijn de kosten? Dit is nog niet bekend, wat gaat er met de lokalen gaat gebeuren ook niet. Dit wordt in september nog met de gemeente besproken. Alle activiteiten blijven in ieder geval doorgaan, ook voor de kinderen. Voor hen is een extra activiteit doordat er een jeugdclub is opgestart. Elke 2e woensdag van de maand voor kinderen van 4 tot 17 jaar. Natasja Kamphuis vertelt over de opzet van de jeugdclub. De  kinderen leveren ideeën aan wat ze willen op de eerste middag. De bekendmaking gaat via facebook, de oude schoolapp en door mond op mond reclame. De kinderen hoeven geen lid te zijn van de BV maar moeten wel een euro per keer betalen.

De oud papier actie wordt door de buurtvereniging overgenomen.  De vrijwilligers gaan er voorlopig mee door. Nieuwe vrijwilligers kunnen zich melden bij Mannes Bosch. In de vergadering zijn er een aantal die zich direct aanmelden. Komend jaar gaan de opbrengsten naar de feestcommissie ten behoeve van 75 jarig bestaan van het Zuukerfeest. Ieder jaar zal er een doel bepaald worden.  Ideeën van leden zijn welkom! Het geld moet besteed worden aan de buurt en de kinderen.

Een week voor het oud papier ophalen komt er een flyer rond, met nieuws en info over activiteiten van de buurtvereniging. De clubs gaan allemaal gewoon door. Zie ook de agenda. De houtsnijclub kan nog wel nieuwe leden gebruiken.

René Pannekoek vertelt dat Zuukerfeest goed is verlopen en dat men druk is met Zuukerfeest voorbereidingen 75 jaar. Er is veel oude informatie over het Zuukerfeest in de loop der jaren bewaard gebleven.

Voor het onderhoud in en om de school waarin we met de gemeenschapsruimte BV zitten zijn voorlopig vrijwilligers nodig voor het onderhoud. Er zijn al vrijwilligers aangemeld. Zaterdagochtend 28 september om 9.15 is de eerste keer dat de club samen komt. Hoe meer mensen hoe gemakkelijker, dus als er nog vrijwilligers zijn: Welkom!

Jeugdclub Zuuk is spetterend gestart

Zoals iedereen inmiddels weet, is de Zuukerschool gesloten. Zo jammer dat een buurt zoals Zuuk het nu zonder Zuukerschool moet stellen en dat na 135 jaar! Buurtbewoners zijn echter niet stil gaan zitten, initiatiefneemsters Marloes van Schoonhoven, Monique Scholten en Natasja Kamphuis wisten het al snel zeker ‘Er moet een jeugdclub komen in Zuuk’ zodat de jeugd betrokken blijft bij de buurt, de jeugd is de toekomst’. De buurtvereniging werd betrokken en ondersteunt dit goede initiatief van harte!

Op zaterdag 27 juli werd het startsein van de club gegeven met een heus tentenkamp achter de school. Het was prachtig weer. De tenten stonden al snel en de kinderen liepen heerlijk in zwemkleding over het veld. Als verassing was daar opeen Televisie Gelderland. Zij maakten een item voor het nieuws wat die zaterdag om 17.00 is uitgezonden. Sem, de zoon van Agnes en Stefan Zweers viel in de uitzending met de deur in huis: ‘Het is heel naar dat dit gebeurt, dit was een hele leuke school.’ De kinderen zongen voluit: ‘De jeugd in Zuuk gaat nooit verloren, knoop het in je orden, van achteren en van voren’. Daarna werd in beeld gebracht hoe drie vrijwilligers van de brandweer Oene speciaal die middag een speciale slang uitlegden met gaten erin waaruit het water hoog opspoot! Een langgerekte fontein, die normaal gebruikt wordt om te zorgen dat een brand niet overslaat op een ander huis. De kinderen vermaakten zich hiermee uitstekend!

De dag vloog om, er waren zwembadjes, buurtbewoonster Janneke Goudbeek bakte pannenkoeken. Er was een kampvuur waarboven popcorn en hotdogs werden gemaakt. Er was watervoetbal, de begeleiders werden in het water gegooid en er werd vooral veel lol met elkaar gemaakt. Veel actieve vrijwilligers waren aanwezig om dit kamp in goede banen te leiden. De volgende dag werden de niet uitgeslapen kids door hun ouders opgehaald. Heel veel dank namens de Jeugdclub en de Buurtvereniging aan iedereen die dit mogelijk hebben gemaakt en volgens de kinderen: ‘Het was leuk! Volgend jaar weer!’ Korte impressie filmpje hieronder.

Afscheid Zuukerschool

Aan al het goede komt een eind,

Ook aan de school die helaas verdwijnt.

Het is raar maar waar,

Dit is de laatste schoolfoto na 135 jaar!

Nu nieuwe kansen en goede moed

Veel succes, het ga jullie goed!

Afgelopen week stond het de hele week het afscheid centraal op de Zuukerschool. Er waren allerlei feestelijkheden georganiseerd zodat de kinderen op een goede manier aan hun school kunnen terugdenken. Er was djenbé, patat en een heuse filmavond, compleet met limousine en rode loper. Van de buurtvereniging zijn we ook nog even langs geweest. Alle kinderen hebben een schoolfoto van de Efteling gekregen in een lijstje met daarachterop het gedicht hierboven gemaakt door onze eigen Bert Jonker. Ziehieronder nog een paar foto's.